۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۱۶

رئیس بانک مرکزی هفته بانکداری اسلامی را تبریک گفت

رئیس بانک مرکزی هفته بانکداری اسلامی را تبریک گفت

رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت پاسداشت هفته بانکداری اسلامی پیامی صادر کرد .

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت پاسداشت هفته بانکداری اسلامی پیامی صادر کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

بانکداری اسلامی در کشور ما با تکیه بر اصول و شرع مقدس اسلام، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در راستای گسترش عدالت و شکوفایی اقتصادی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها بوده و تمام تلاش‌های مجموعه اقتصادی کشور در استقرار آن بوده است.

بانک مرکزی نیز به عنوان سیاست‌گذار پولی و بانکی و ناظر بر فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، همواره کوشیده است تا مبانی بانکداری اسلامی را در راستای تحقق اهداف آرمانی آن و با توجه به مقتضیات زمان و تحولات پولی و بانکی در جهان امروز، پیاده‌سازی کند و عملیات و خدمات بانکی را در چهارچوب اهداف نظام اسلامی و سازگار با شریعت و موازین اسلامی و هم راستا با رشد و توسعه اقتصادی قرار دهد.

در این راستا، قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز که پس از چند دهه تحولات قابل توجه در فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و در تلاش برای هماهنگ شدن با نوآوری‌های عرصه پول و بانکداری و تحول شیوه سیاست‌گذاری پولی در جهان و جمهوری اسلامی ایران تصویب و از خرداد ۱۴۰۳ اجرایی شد، اولین مسئولیت بانک مرکزی را استقرار بانکداری اسلامی قلمداد کرده و بر تکمیل و به‌روز رسانی الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی به عنوان یکی از وظایف این بانک تاکید کرده است.

آنچه که بانک مرکزی خود را ملزم به انجام آن می‌داند و در کنار سایر اهداف نهایی از جمله مهار تورم و حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال پیگیری می‌کند، تصویب مقررات و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مرتبط با بخش پولی و بانکی و انجام عملیات بانکی منطبق با عقود اسلامی است.

در این خصوص با پایش مستمر عملکرد شبکه بانکی و تنظیم‌گری عملیات بانکی بر اساس اصول شرع مقدس و آموزه‌های دین مبین اسلام در تلاشیم بانکداری اسلامی را به نحو احسن پیش ببریم.

موضوع با اهمیت آن است که اگر سیاست پولی و عملیات نظام بانکی منجر به ثبات بخشی به اقتصاد کلان جهت بسترسازی رشد اقتصادی نشود و از طریق تداوم تورم اسباب نابرابری توزیع درآمد و آسیب رفاهی به دهک‌های متوسط و پایین را فراهم کند، مسلم است که از اهداف شرع مقدس فاصله دارد و لزوم توجه به تفکر و بازنگری توسط محققین دانشگاهی و حوزوی، قانونگذاران، و سیاست‌گذاران را یادآور می‌شود.

اینجانب ضمن پاسداشت هفته بانکداری اسلامی، فرارسیدن این هفته را به همه همکارانم در شبکه بانکی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از تلاش‌های بی‌شائبه مجموعه نظام بانکی در تقویت و بهبود الگوهای بانکداری اسلامی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

کد خبر 6213413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha